Rekomendowane Centrum Pobytowe
Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku

AEROBIK

Zapraszamy na zajęcia aerobiku. Zajęcia odbywają się od 19.00 do 20.00 w każdy wtorek i czwartek.
Cena 5,50zł za godzinę.

Siłownia - rezerwacje

Siłownia jest zarezerwowana


w poniedziałki 15.30 - 17.00

HALÓWKA

Po bieżące informacje dotyczące halówki zapraszamy bezpośrednio na stronę rogrywek osir.lubawa.pl/halowka

Hala - promocja

Iformujemy o możliwości korzystania z hali sportowej przy ul Łąkowej 8 . w soboty, niedziele oraz dni świątecznych w cenie tylko 28zł/godz

?
Aa Aa Aa

Ośrodek Sportu i Rekreacji w Lubawie

Sauna fińska

Sauna jest znana człowiekowi od kilku tysięcy lat. Stosowali ją między innymi starożytni Grecy i Rzymianie oraz wiele kultur wschodu. Dziś kojarzy się ona najczęściej z krajami Skandynawskimi. Tam z gorącej łaźni parowej wychodzi się prosto w śnieg.

Wspaniałe działanie sauny polega na kontrolowanej, intensywnej zmianie temperatury z bardzo wysokiej do bardzo niskiej. Efektem tego jest przyspieszenie regeneracji organizmu po wysiłku, a także udrożnienie porów skóry i oczyszczenie jej z toksyn oraz obniżenie ogólnego napięcia mięśniowego.

Po saunie czujemy się młodziej i lżej, bo sauna również "odchudza". Oczywiście nie bezpośrednio, bo choć w saunie można stracić do kilku kilogramów, jednak jest to tylko ubytek płynów, który należy uzupełnić. Działanie sauny polega na pobudzeniu krwiobiegu, co usprawnia przemianę materii, powoduje lepsze ukrwienie skóry, a to sprzyja odchudzaniu i walce z cellulitem.

Działanie:

W saunie ustawiony jest piec, w którym są kamienie rozgrzewające się do kilkuset stopni Celsjusza. Pracę pieca kontroluje regulator elektroniczny, którym można programować czas pracy pieca i temperaturę.

Pomieszczenie sauny rozgrzewa się do 95°C. Wilgotność w pomiesz­czeniu wynosi około 10%. Rozgrzane kamienie umieszczone w piecu można polewać wodą - para wodna powoduje wzrost wilgotności i spadek tem­pe­ra­tu­ry w pomieszczeniu o kilka stopni.

Podstawowe zasady korzystania z sauny:

  • nie należy iść do sauny ze zbyt pełnym żołądkiem, albo co gorsza po alkoholu,
  • przed wejściem należy zmyć makijaż, wziąć prysznic i dokładnie się osuszyć,
  • w czasie pobytu w saunie nie smarujemy twarzy ani ciała żadnymi preparatami,
  • nigdy nie należy wchodzić do sauny z mokrymi włosami (mogą ulec zniszczeniu),
  • należy przed wejściem do sauny ogrzać stopy, co gwarantuje lepszy efekt sauny,
  • pobyt w saunie powinien trwać zależnie od indywidualnych predyspozycji organizmu, zazwyczaj 2-3 sesje po ok. 8-15 min.,
  • po wyjściu z sauny należy wziąć zimny prysznic, zaczynając natrysk od części najbardziej oddalonych od serca,
  • po wytarciu należy na chwilę położyć się, aby wypocząć (UWAGA !! do wycierania się po każdej sesji używamy innego ręcznika, niż ten, na którym siedzimy w saunie),
  • po ostatnim wyjściu z sauny należy natrzeć ciało olejkiem, aby wyrównać utratę tłuszczu i wilgoci,
  • należy wypić około litra wody mineralnej,
  • w saunie NIE MOŻNA mieć na sobie żadnych przedmiotów metalowych ani plastikowych (zegarki, biżuteria itp.)!

Faza ogrzewania

Należy ułożyć się na najniższej ławie w pozycji leżącej lub siedzącej, na suchym ręczniku. W przypadku dobrego znoszenia wysokiej temperatury w czasie nagrzewania można przenieść się na wyżej położone ławy.

Polewanie wodą kamieni, wzmagające efekt przegrzania, stosuje się w za­leż­noś­ci od zdolności przystosowania się danej osoby do wysokiej tem­pe­ra­tu­ry.

Osoby gorzej znoszące wysoką temperaturę mogą w czasie nagrzewania chłodzić twarz i okolicę serca zimnymi okładami. Jeżeli w saunie leżeliśmy, przed wyjściem należy usiąść na ok. 2 minuty.

Faza ochładzania

Pod natryskiem spłukujemy toksyny ciepłą wodą, następnie poddajemy się chłodnemu natryskowi (tempera­tura nie niższa niż 18°C).
Następnie wskazane jest ogrzanie stóp ciepłą wodą. Po zakończeniu fazy ochładzania należy umyć skórę chłodną wodą bez używania mydła. Po dokładnym osuszeniu skóry można przystąpić do kolejnej fazy ogrzewania. W czasie jednego seansu sauny stosuje się zwykle dwa lub trzy kolejne wejścia do gorącej komory.

Po zakończeniu sauny stosuje się zwykle chłodną kąpiel, następnie 20-30 minutowy wypoczynek, w czasie którego wskazane jest wypicie umiar­ko­wa­nej ilości wody mineralnej, soku owocowego lub soku z warzyw. Ze względu na dużą zawartość potasu zaleca się sok pomidorowy.

Do utrzymania dobrej ogólnej sprawności wystarcza jeden zabieg sauny w tygodniu, zaleca się maksymalnie stosować saunę 2-3 razy w tygodniu.

Z sauny nie można korzystać, jeśli się cierpi na:

  • choroby ostre i przewlekłe przebiegające z podwyższeniem temperatury ciała,
  • nadciśnienie tętnicze powyżej 200/120 mm Hg,
  • choroby układu krążenia ze zmianami organicznymi na tle miażdżycy oraz niewydolność krążenia,
  • choroby organiczne układu nerwowego, płuc, nerek, wątroby,
  • nowotwory złośliwe,
  • grzybice skóry.
W przypadku wątpliwości należy zasięgnąć porady lekarza.

Co daje nam sauna:

  • oczyszcza i odmładza naszą skórę,
  • pozbywamy się sporej dawki kalorii,
  • pozytywnie wpływa na przemianę materii,
  • pobudza pracę serca,
  • aktywizuje układ krążenia,
  • niweluje tzw. "łamanie w kościach" i pomaga w schorzeniach reumatycznych,
  • przyzwyczaja nas do zmian temperatury hartuje organizm,
  • odpręża psychicznie.

DO GÓRY ↑

  • Adres
  • Ośrodek Sportu i Rekreacji
  • ul. Łąkowa 8 14-260 Lubawa
  • woj. warmińsko-mazurskie
  • mapa: dojazd | plan miasta
  • Linki
  • logo klubu Champion Lubawa logo Benefit Systems
  • logo klubu LKS LUBAWA
Projekt i realizacja: Wojciech Grabowski © Ośrodek Sportu i Rekreacji w Lubawie