Sauna


Co daje nam sauna:

  • oczyszcza i odmładza naszą skórę
  • pozbywamy się sporej dawki kalorii
  • pozytywnie wpływa na przemianę materii
  • pobudza pracę serca
  • aktywizuje układ krążenia
  • niweluje tzw. „łamanie w kościach” i pomaga w schorzeniach reumatycznych
  • przyzwyczaja nas do zmian temperatury hartuje organizm
  • odpręża psychicznie

Sauna jest znana człowiekowi od kilku tysięcy lat. Stosowali ją między innymi starożytni Grecy i Rzymianie oraz wiele kultur wschodu. Dziś kojarzy się ona najczęściej z krajami Skandynawskimi. Tam z gorącej łaźni parowej wychodzi się prosto w śnieg.

Wspaniałe działanie sauny polega na kontrolowanej, intensywnej zmianie temperatury z bardzo wysokiej do bardzo niskiej. Efektem tego jest przyspieszenie regeneracji organizmu po wysiłku, a także udrożnienie porów skóry i oczyszczenie jej z toksyn oraz obniżenie ogólnego napięcia mięśniowego.

Po saunie czujemy się młodziej i lżej, bo sauna również „odchudza”. Oczywiście nie bezpośrednio, bo choć w saunie można stracić do kilku kilogramów, jednak jest to tylko ubytek płynów, który należy uzupełnić. Działanie sauny polega na pobudzeniu krwiobiegu, co usprawnia przemianę materii, powoduje lepsze ukrwienie skóry, a to sprzyja odchudzaniu i walce z cellulitem.



Działanie:

W saunie ustawiony jest piec, w którym są kamienie rozgrzewające się do kilkuset stopni Celsjusza. Pracę pieca kontroluje regulator elektroniczny, którym można programować czas pracy pieca i temperaturę.

Pomieszczenie sauny rozgrzewa się do 95°C. Wilgotność w pomiesz­czeniu wynosi około 10%. Rozgrzane kamienie umieszczone w piecu można polewać wodą – para wodna powoduje wzrost wilgotności i spadek tem­pe­ra­tu­ry w pomieszczeniu o kilka stopni.



Faza ogrzewania

Należy ułożyć się na najniższej ławie w pozycji leżącej lub siedzącej, na suchym ręczniku. W przypadku dobrego znoszenia wysokiej temperatury w czasie nagrzewania można przenieść się na wyżej położone ławy.

Polewanie wodą kamieni, wzmagające efekt przegrzania, stosuje się w za­leż­noś­ci od zdolności przystosowania się danej osoby do wysokiej tem­pe­ra­tu­ry.

Osoby gorzej znoszące wysoką temperaturę mogą w czasie nagrzewania chłodzić twarz i okolicę serca zimnymi okładami. Jeżeli w saunie leżeliśmy, przed wyjściem należy usiąść na ok. 2 minuty.



Faza ochładzania

Pod natryskiem spłukujemy toksyny ciepłą wodą, następnie poddajemy się chłodnemu natryskowi (tempera­tura nie niższa niż 18°C). Następnie wskazane jest ogrzanie stóp ciepłą wodą. Po zakończeniu fazy ochładzania należy umyć skórę chłodną wodą bez używania mydła. Po dokładnym osuszeniu skóry można przystąpić do kolejnej fazy ogrzewania. W czasie jednego seansu sauny stosuje się zwykle dwa lub trzy kolejne wejścia do gorącej komory.

Po zakończeniu sauny stosuje się zwykle chłodną kąpiel, następnie 20-30 minutowy wypoczynek, w czasie którego wskazane jest wypicie umiar­ko­wa­nej ilości wody mineralnej, soku owocowego lub soku z warzyw. Ze względu na dużą zawartość potasu zaleca się sok pomidorowy.

Do utrzymania dobrej ogólnej sprawności wystarcza jeden zabieg sauny w tygodniu, zaleca się maksymalnie stosować saunę 2-3 razy w tygodniu.



Z sauny nie można korzystać, jeśli się cierpi na:


W przypadku wątpliwości należy zasięgnąć porady lekarza.



Podstawowe zasady korzystania z sauny:

Cennik


sauna – osoby indywidualne, grupy – 45,00zł/wejście
– szkoły, kluby sportowe – 27,00zł/wejście